Skip to main content

Maak je niet dik

Ik tel geen calorieën en ik heb geen idee hoeveel calorieën er in producten zitten. Het interesseert me niet en het heeft geen nut. Je vraagt je toch ook niet af hoeveel gram groente je mag eten?

‘Maar van veel calorieën word je dik!’, hoor ik je denken. Dat klopt. Maar zit er nogal wat verschil tussen de ene of de andere calorie.

De laatste drie decennia zijn we anders gaan eten. We eten tegenwoordig  veel minder calorieën. En toch zijn we met elkaar veel zwaarder geworden. De schappen in de supermarkt liggen vol met magere of halfvolle producten, producten zonder vet en producten zonder suiker. Van veel producten zijn light varianten gemaakt… en toch worden we steeds dikker.

Door ons te fixeren zijn op calorieën vergeten we wat goed voor ons is. We weten niet meer welke calorieën wel gezond en voedzaam zijn. Neem roomboter en kokosolie. Ze bevatten veel calorieën, maar ze maken je niet dik. Je hebt juist goede vette nodig om vet te kunnen verbranden. Vetten uit koekjes of chips bevatten loze calorieën, deze worden weggezet in vetcellen. Dat zijn de calorieën die ons dik maken.

Een banaan en een glas cola bevatten evenveel calorieën. Maar je begrijpt dat ze beide hele andere voedingsstoffen bevatten. Een banaan bevat vezels, vitaminen en mineralen. Terwijl cola alleen lege voedingsstoffen en suiker(vervanger) bevat.

Van het eten van een banaan word je niet dik! De banaan voedt je. Je krijgt er energie van. Het verzadigt ook. Als je wilt afvallen is het veel verstandiger om te kijken naar gezonde voeding dan naar calorieën. Door pure en natuurlijke producten te eten ontstaat er meer evenwicht en een gezonder gewicht.

Zeven tips om af te vallen zónder calorieën te tellen:

  1. Kies voor pure  en onbewerkte voeding
  2. Vervang volwaardige voeding niet door magere, halfvolle en light-varianten
  3. Kies voor natuurlijke voeding. Het zal je voeden en verzadigen
  4. Van gefabriceerde voedingsstoffen word je dik. Deze stoffen worden bij een teveel opgeslagen in je vetcellen.
  5. Vermijd kant- en klaar producten,  e-nummers en smaakstoffen
  6. Lees etiketten. Ingrediënten worden in afnemende hoeveelheid vermeld. Het eerstgenoemde ingrediënt zit er dus het meest in.
  7. Loop  in de supermarkt alleen door de buitenste gangen. Vermijd de binnenste rijen.

Gerelateerde berichten

shares