Skip to main content

Corona – 7 adviezen om je weerstand te verhogen

Nederland is in de ban van Corona. Wat als er iemand in je omgeving het Coronavirus draagt, hoe veilig ben je dan nog?

1. Drink voldoende water

Begin de dag met een halve liter (lauw) water. Als je goed hydrateert, voel je je fit en kun je afvalstoffen gemakkelijker afvoeren. Een vochttekort in je lichaam veroorzaakt stress. Stress is een belangrijke oorzaak van verminderde weerstand. Daarom is water drinken essentieel.

2. Slik vitamine C

Vitamine C versterkt je weerstand en immuunsysteem. Het zorgt het ervoor dat je minder gevoelig bent voor ontstekingen en infecties. Vitamine C is een sterke antioxidant. Antioxidanten helpen je gezonde lichaamscellen te beschermen tegen vrije radicalen.

Neem bij verlaagde weerstand véél Vitamine C. Het is in water oplosbaar. Mocht je toch teveel binnen krijgen, dan plas je Vitamine C weer uit. Kies voor een Vitamine C met bioflavonoïden.

3. Slik levertraan

Levertraan versterkt je weerstand en verbetert je immuunsysteem.  Het bevat natuurlijke vitamine A en D. Deze vitamines zorgen er samen voor dat de grenzen van je cellen, huid en slijmvliezen dicht blijven. Daardoor ben je beter beschermt tegen virussen, bacteriën en andere pathogenen die willen binnen dringen.

4. Zorg voor voldoende slaap

Ga op tijd op bed en zorg ervoor dat je goed uitgerust bent. Slapen is belangrijk voor je herstel. Gedurende je slaap vinden herstelprocessen in je lichaam plaats. Zorg ook gedurende dag voor rustmomenten. Rust, reinheid en regelmaat komen je weerstand ten goede.

5. Drink geen alcohol

Alcohol verzwakt je immuunsysteem. Door een avond flink door te halen, krijgt je weerstand een dreun. Het afbreken van alcohol kost je lichaam veel tijd en energie. Je lever draait overuren om de toxische stoffen uit je lichaam te krijgen. Deze energie kan je dan niet gebruiken om een virus uit je lichaam te werken.

6. Beweeg

Zorg voor dagelijkse beweging. Sport en beweging versterken je immuunsysteem. Ga bij voorkeur naar buiten. Frisse lucht ondersteunt je weerstand. Beweging stimuleert de bloedsomloop. Het is goed voor je ademhaling en verbetert je conditie.

7. Verbeter je darmflora

De gezondheid van je darmen bepalen voor een groot deel je algehele gezondheid. 70-80% van je immuunsysteem bevindt zich fysiek in de darmen. In je darmen worden voedingsstoffen opgenomen. Werken je darmen niet optimaal, dan kun je veel minder goed vitaminen en mineralen opnemen.  Eet meer vezels. Groente en fruit bevatten veel vezels. Vezels worden niet verteerd door het lichaam. Ze vegen je darmen schoon en zorgen voor een goede stoelgang.

En wat als je toch besmet wordt met een virus?

Als een virus je lichaam binnen dringt, is het belangrijk dat je immuunsysteem zich kan weren. Klachten en symptomen die bij het virus horen blijven dan beperkt. Bij verhoging (koorts) en hoesten neem je 4x per dag 1000 mg. Vitamine C. Blijf veel water drinken. Het positieve effect van Vitamine C op je immuunsysteem is wetenschappelijk bewezen.

Meer lezen? De gezondheidsvoordelen van een avondje sauna lees je hier.

Gerelateerde berichten

shares