Skip to main content

Cellulites, liever niet dus!

Cellulite kennen we ook als sinaasappelhuid. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Eén ding is zeker: we hebben allemaal liever een huid als een perzik, dan een sinaasappel.

Cellulitis wordt veroorzaakt door scheurtjes in het onderliggend bindweefsel, waardoor vet en afval ophoopt. Deze ophopingen zitten vast onder je huid. Ze laten zich zien in bobbels en putjes. Meestal op je dijen, billen en onderbuik.

Gevoeligheid voor cellulites kan verschillende oorzaken hebben. Factoren als slaaptekort, een hormonale disbalans (overmatig oestrogeen), stress en roken hebben invloed op je huid. Je kunt er helaas ook erfelijk mee belast zijn.

Cellulites komt bij mannen heel weinig voor. Dat komt omdat vrouwen van nature een dikkere onderhuidse vetlaag hebben. En die vetopslag wordt ook nog gestimuleerd door vrouwelijke hormonen. De kans op cellulites is bij vrouwen met overgewicht groter, vanwege een verhoogd vetpercentage. Maar vrouwen zonder overgewicht kunnen ook last hebben van cellulites.

En dan de vraag: Wat kun je doen om cellulites te verminderen of te voorkómen?

1. Drink water

Drink minimaal 1,5 liter water met mineralen (Keltisch zeezout) per dag. Het is belangrijk om goed te hydrateren, zo kun je afvalstoffen uitscheiden. Drink geen water uit plastic flesjes, dit water bevat microdeeltjes aan plastic die zo je lijf binnenkomen. Ook bevat dit wat BPA, een weekmaker bedoelt voor het plastic, deze verstoren je hormonenhuishouding.

2. Beweeg

Beweging stimuleert de bloedcirculatie en hierdoor werkt je lymfesysteem beter en kan je afvalstoffen afvoeren. Bovendien wordt vetverbranding gestimuleerd tijdens het sporten.

3. Neem Vitamine C

Vitamine C versterkt je bindweefsel. Het stimuleert de aanmaak van collageen, wat je bindweefsel stevig en elastisch maakt.

4. Borstel je lichaam

Borstel je lichaam als je doucht. Maak de beweging altijd naar het hart. Zo stimuleer je ook weer de afvoer van afvalstoffen. Daarnaast kun je je lichaam regelmatig masseren, scrubben of met een natuurlijke kruidenolie inmasseren.

5. Help je lever

Zorg goed voor je lever. Kies voor biologisch. Eet minder bewerkt voedsel. Je lever heeft grondstoffen nodig. Het is daarom belangrijk om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

6. RRR

Leef met rust, reinheid en regelmaat. Voldoende slaap zorgt voor herstel van je lichaam. Slaap is ook belangrijk voor je hormoonbalans.

Om cellulites te voorkomen of te verminderen is een oestrogeendominantie niet bevorderlijk. Balans is het toverwoord.

7. Pas je voeding aan

  • Verminder suikers
  • Eet puur en natuurlijk (sluit E-nummers en smaakstoffen uit)
  • Neem meer juiste vetten. Vetten uit vis, olijfolie en kokosolie zijn goede vetten. Stop met het eten van geraffineerde vetten uit frituur, fastfood, chips en koeken.
  • Eet voeding met lycopeen, zoals rode kool, rode biet, rode en blauwe bessen, tomaat en grapefruit. Dit stimuleert je bloedsomloop. En tegelijk krijg een je een hoge dosis vitamine C binnen.

Tip: Het is aspergetijd! Asperges werken bloedzuiverend en helpen je lever ontgiften. Je herkent misschien wel de ‘geurende’ urine na het eten van asperges, dat komt dus door het zuiveren van je lever.

Lees ook hoe je afvalt zonder calorieën te tellen.

Gerelateerde berichten

shares